Kulağımız çevreden gelen akustik bilgiyi(sesleri) alır ve beynimize iletir. Tedavi edilmeyen bir işitme kaybıyla ne kadar uzun süre idare etmeye kalkarsanız, o süreyle beyniniz konuşma ve çevre gürültüsünü işleme yeteneğinden yoksun kalır. Bu şekilde işitilmeyen seslere ait harfleri tamamlamamaya çalışarak kelimeleri ve dolayısıyla konuşmayı anlamaya çalışırız. Bu gittikçe zorlaşan, dikkat gerektiren ve zamanla güven kaybettiren bir dönemdir.

Gerçekçi Olun – kulağınıza işitme cihazı takmanın ANINDA duyma konusunda bir mucize ile sonuçlanmayacağını kabul edin. Sesleri duymak ile anlamak aynı şey değildir. Bu nedenle beyninize şans tanıyarak yeni seslere alışmasını ve ne manaya geldiklerini öğrenmesini sağlayın.

İşitme cihazıyla tanıştığınız yeni döneme kendinizi ve işitme yeteneğinizi aşırı ölçüde yormadan alışmanız önem taşımaktadır. Bu başka bir deneyimle işitmenin yeniden öğrenilme sürecidir. İşitme cihazı kullanılmayan süreçte algılama yeteneğinin gerilemesi, işitme cihazı kullanılarak uzun bir süreçte geri kazanılacağından aşağıda belirtilen tavsiyelere uyulması süreci hızlandıracaktır.

  1. Evde sessiz bir odada kullanmaya başlayın. Önce bu yeni ses kalitesine alışmaya çalışın. Bir saatin tik tak sesi, odadaki bilgisayarın fanının sesi veya mikrodalga fırının ötme sesi ya da gazete/kağıt hışırtısı başta çok yüksek gelebilir. Çünkü bu sesleri uzun bir süredir duymuyordunuz.
  2. Kendinize yüksek sesle kitap, gazete okuyun ve konuşma sesinizin yüksekliğini işitme cihazlarınız kulağınızda takılı iken ayarlamayı öğrenin.
  3. Başka insanlarla konuşun ve farklı ses tonlarını birbirinde ayırt etmeyi yeniden öğrenin.
  4. İşitme cihazının sağladığı tüm faydalardan yararlanmanızın biraz alışma zamanı gerektirdiğini unutmayın. İşitme cihazlarını gün boyu kullanabildiğiniz kadar kullanın, ama her gün biraz daha fazla kullanacak şekilde kullanımı arttırın.
  5. Zorlu ortamları not alın ne tür zorluklar yaşadığınızı yazılı olarak tarif edin. Bu esnada sizi rahatsız eden gürültülerin neye benzediğini not alın. Bu bilgi cihazlarınızın daha hassas ayarlanması için işitme uzmanınıza çok faydalı olacaktır.
  6. Ailenizi ce dostlarınızı alışma sürecinize dahil edin. Onlardan televizyonun sesini kendi normal işitme seviyelerine göre ayarlamalarını isteyin.
  7. İşitme cihazlarınıza alışmakta olduğunuzu düşündüğünüzde onları daha zorlu ortamlarda kullanmayı deneyin : İş ortamı ya da restoranlar gibi. Bu ortamlar normal işiten insanlar için bile zorlu olabilir. Bu ortamlar için kendinize daha fazla zaman tanımayı ihmal etmeyin.
  8. İşitme cihazlarınızı gündelik yaşamınızın bir parçası haline getirin. Kendiniz için sabırlı olun ve beyninizin sesleri doğru bir şekilde anlamlandırmasını yeniden öğrenmesini sağlayın.

Örnek bir yorum: Karen Putz işitme cihazlarıyla görünmekten mahcup olmuyor. Aksine cihazları sayesinde hayata daha çok bağlanmanın yanı sıra konuştuğu kişilere cihazları göründüğünde konuşanların bunu dikkate alarak konuşma netliğini arttırdıklarını belirtiyor. Karen bunun çok yardımı olduğunu söylüyor.

(Kaynak : HearingLikeMe.com)